Hur man hjälper barn med mardrömmar

En scen som överväldigar nya föräldrar och frustrerar de erfarna: ditt barn skriker i sitt sovrum mitt i natten, väcker dig, du måste till barnet och hitta henne snuskig och skrämd av en mardröm. Det kan härja familjens förmåga att få en lugn sömn och kan leda till i barnets ovilja till läggdags såvida hon inte kan sova i mammas och pappas säng och även med ljuset tänt.

Vi kan inte förhindra mardrömmar, men det finns vissa åtgärder som kan ge barnet njutning efter mardrömmar och enskilda experter minska frekvensen av mardrömmar. 

Vad är mardrömmar?

En mardröm är en skrämmande dröm med en känsla av fara som ofta väcker barnet rädd och i behov av komfort. Även spädbarn och småbarn kan ha mardrömmar, enligt experter börjar barn i åldrarna mellan 3 och 6 ha mardrömmar, de är vanliga för barn och de minskar efter 10 års ålder.

Mardrömmar uppstår vanligtvis efter att barnet har sovit i flera timmar och är i REM (Rapid Eye Movement) sömnfas. Under REM-fasen är hjärnan särskilt aktiv i bearbetningen av livliga drömmar och ny information för inlärning och minne. Om barnet vaknar på grund av en mardröm i REM-fasen, är de alarmerande bilderna från den dåliga drömmen fortfarande färska och verklighetstrogna för barnet.

Mardrömmar skiljer sig från sömnterror, som är allvarligare men inte lika frekvent. Till skillnad från mardrömmar, uppstår sömnterror under de första timmarna av sömn, vilket gör att barnet kämpar medan hon sover. Sömnterror skiljer sig från mardrömmar också genom att det är svårt att väcka barnet ur sömnterror och när barnet vaknar kan det minnas lite eller ingen av den episod som var orsaken till sömnterror. 

Vad orsakar mardrömmar?

Det finns få studier av barns mardrömmar och ingen exakt orsak har hittats. Faktum är att mardrömmar kan inträffa helt utan en särskild orsak. Ändå anger experter vissa faktorer, som kan öka risken för barnets mardröm. Särskilt följande faktorer kan nämnas:

  • En stressituation eller en märkbar förändring hemma eller i skolan
  • Sömnbrist eller oregelbunden sömnrutin
  • Skrämmande TV-program, filmer, historier eller andra störande stimuli 
  • Feber
  • Vissa läkemedel

Experter har noterat att temat för en mardröm ofta speglar barnets utvecklingsstadium. Till exempel kan småbarn ha mardrömmar om separationsångest, unga barn har mardrömmar på grund av ökat ansvar hemma eller i skolan, och för äldre barn kan drömmar skildra scener från en skräckfilm som de just har sett eller en spännande bok de just har läst.

Tips för att trösta barnet efter mardrömmar:

Experter uppmanar föräldrar att lugna ett skrämt barn efter en mardröm på följande sätt:

  • Lugn och trösta ditt barn omedelbart. Barn som vaknar rädda för en mardröm behöver genast veta att de är säkra. Se till att ditt barn känner sig tryggt och vet att mardrömmen inte existerar i verkligheten. Fysisk kontakt som kramar eller att gnugga barnets rygg efter en mardröm kan också bidra till att minska ångest, som att sitta vid ditt barn i hennes rum tills hon har lugnat ner tillräckligt för att kunna sova om.
  • Jaga bort mörkret med ett ljus eller ett kramdjur. Förinta ditt barns nattångest genom att tända ett nattljus eller en dimmer inne i barnkammaren. Ge barnet dess favoritnallebjörn eller en komforttrasa för att hjälpa henne att lugna sig ner och somna om.
  • Få inte ditt barn att tro på fiktiva varelser. Om ditt barn är nervöst efter en mardröm om det finns monster i garderoben, öppna garderobsdörren om barnet insisterar på det. Du måste avstå från att till exempel be ditt barn att använda en trollstav eller en ljussabel för att få den imaginära varelsen att försvinna. Även om sådana monstertaktiker kan förse tillfällig lättnad, skulle de samtidigt bekräfta monstrets existens, och förvärra på så sätt rädslan för läggdags på längre sikt.
  • Ge barnet en känsla av kontroll över hennes mardröm. För att råda bot på mardrömmen, läs för ditt barn historier där en person övervinner sin rädsla för mardrömmar. Föräldrar kan också desarmera det fruktansvärda med en mardröm genom att rita den skrämmande bilden, riva den i bitar, och kasta den ut.
  • Använd positiva bilder för att ersätta de onda. Ett annat alternativ att ta bort en mardröm från ditt barns tankar är att få barnet att fokusera på något positivt. Ersätt obehagliga bilder genom att påminna ditt barn om ett trevligt minne eller något spännande som planerat i framtiden.

Tips för att minska mardrömsfrekvensen

Vi kan inte helt förhindra att mardrömmar inträffar. Vi kan dock ge en lugn sömn, som i sig kan bidra till att minska frekvensen av mardrömmar. Experter föreslår i synnerhet följande steg för att skapa en mysig och säker atmosfär för barn:

  • Säkerställ en regelbunden läggdags för att garantera tillräcklig mängd sömn.  Sömnbrist eller oregelbunden läggdags är utlösande faktorer för mardrömmar.

  • Ge en rutin som hjälper barn att slappna av innan läggdags. Detta kan vara att läsa en trevlig godnattsaga tillsammans, sjunga lugnande vaggvisor eller bada barnet. 
  • Låt ditt barns rum vara utan sömnstörande element. Se till att barnet sover fredlig med en bra kudde och ett bra täcke, ett kramdjur barnet älskar samt nattljus.  Äldre barn kan finna tröst i en drömfånge hängande över sin säng och samtidigt lära sig om indianernas tro på hjälp att sova.
  • Undvik störande stimuli innan läggdags. Undvik skapa rädsla genom att visa barnet en skrämmande TV-show, film eller historia.
  •  Snacka om mardrömmar under dagen. Beroende på ditt barns ålder, dagsljus på ämnet för ditt barns mardröm kan hjälpa till att hitta stressfaktorer bakom mardrömmen. När de är identifierade, måste du hjälpa ditt barn att övervinna de funna stressfaktorer och förhoppningsvis uppleva färre mardrömmar. 

Kombinera ditt barns kvällsrutin för en lugn upplevelse för att bana väg för sötare drömmar. Ditt barn kommer att få en bättre natts sömn och som en bonus, kommer du att få det också.


Observera att kommentarer måste godkännas innan de publiceras